Slik lager du nettside

Den første nettsiden jeg laget var i 1995 og den var nærmest teppebombet med animerte gif-bilder for å vise verden at jeg håndterte dette fantastiske fenomenet. Levende bilder på nettsiden var jo så godt som TV!

Foto over: Et verdens første animerte gif-bilder
Knut Steen RaknerDaglig leder

I 1998 produserte jeg min første nettside med database; Bilbutikken MB Auto ønsket å presentere alle bruktbilene de hadde til salgs i butikken på sin egen nettside. Annenhver tirsdag stilte jeg opp i butikklokalet med en stasjonær PC plassert på en dekkstabel og tok bilder av bilene med et kamera som var kablet til PC’en. En bilselger måtte så kjøre én og én bil opp foran kamera for å ta bilde. Mer enn ett bilde per bil var utelukket.

Jeg har aldri sett så mange katter som på 90-tallet

Som kjent har mye endret seg siden den gang, men én fellesnevner er informasjonsdistribusjon og nye sosiale kanaler har i de senere årene bidratt til å forenkle dette betraktelig for folk. Utfordringen er at kanalene blir fylt opp av videoklipp av katter som snubler i matskålen sin – likt det vi så da «alle» skulle ha sin egen nettside på slutten av 90-tallet; Da bugnet det over av «katten min»-nettsider.

Hvordan koke egg

En av utfordringene på nettsider i dag er at avsender ikke har tenkt gjennom hele gangen fra søk og frem til resultat;

La oss si du søker «Hvordan koke egg?», og får svar på Google med en link som sier «Slik koker du egg». Du klikker så på linken og kommer videre til en video med overskriften «Slik koker du egg». Når du så endelig starter videoklippet ser du en kokk som åpner med: «Hei, i dag skal vi fortelle deg hvordan du koker egg!» Allerede her begynner det å ta på. Når kokken så fortsetter med en lang introduksjon om eggets betydning gjennom historien, detter de fleste av.

Jeg skjønner hele kjeden

Google evner å se at du ikke har sett dette videoklippet ferdig, som igjen gjør at de skubber siden langt ned på resultatlisten. Dette er grunnen til at du trenger et Content Management byrå: Vi skjønner dette og planlegger hele kjeden fra søk til resultat.

Eks: Denne siden du er inne på nå har overskriften «Slik lager du nettside». Den overskriften funker dårlig på Google da det ville blitt en stor nedtur om du søkte hjelp til å bygge din egen nettside og kom inn på denne siden som faktisk ikke nevner et ord om hvordan du programmerer en nettside. Jeg har gjort det slik at på Google heter overskriften: «Dette bør du tenke på når du skal lage nettside». Ok, så hvorfor har denne siden overskriften «Slik lager du nettside» i det hele tatt? Jo, for den funker i sosiale medier! Fiffig?! 😀

De fleste får ikke dette til og det kan du utnytte

Du kan godt ha en god webdesigner, du må gjerne opprette kontoer på alle verdens sosiale kanaler, du er sikkert helt rå på å fortelle gode historier og kanskje du lager hysterisk morsomme videoer som høster bøttevis med «likes» fra alle vennen dine, men hvis du ikke forstår den digitale koblingen i informasjonssflyten, ja da er alt bortkastet!

Folk søker to ting på nettet i dag: Underholdning og faktainformasjon*. Nettet er oversvømmet av dårlig nettsider og i dag har du en gylden mulighet til å markere deg som en troverdig avsender og vinne kampen om oppmerksomhet.

Den unike kunnskapen du sitter på i din bedrift har en viktig plass på internett, du må bare sørge for at den kommuniseres riktig.

KONTAKT OSS, SÅ HJELPER VI DEG  🙂

* Internett brukes til betraktelig mye mer enn dette, f.eks. betaling, bestilling, deling osv. men ovennevnte er de to hovedgrunnene til at man søker på nett.